Monday, 10 November 2014

Studyy VS paRt Time

Selamat malam semua. Eh kenapa saya wish selamt malam pulak kan..hihi.. entry ni siap mlm td sebelum tido tapi xsempt nk publish saya da sampai awang-awangan...Mesti semua nk tahu kan apa kaitan STUDY VS PART TIME dalam hidup saya. Jom baca sampai habis entry saya kali ini.

Dapat futher degree kat UTHM. Wah bestnyerrr dekat dengan hometown xdela homesick sangat. Hihihi.. actually sy xpernh pun homesick sebb mmg dri form 1 dihantar duduk kat hostel. Jadi da terbiasa x duduk rumah..

Yeahhhhh dapat masuk degree. Satu perasaan yg x digambarkan sangat happy sebab sementra nk dpt panggilan u saya kerja jugk kerani lawyer dlm 3bulan gitu. Gaji alahai rm600 je.potong kwsp tggl la rm534. First gaji dapat memg nk ngis kot. Ada dip tapi gaji rm534. Tu yang bile dpt sambung degree happy go lucky gilerrr. 

Masuk thn pertama je ayah da kene dialisis. Seminggu 3kali. Memg sedih tgk tapi da ketentuan. Yang sedih sbb ayh da x kerja kuat jadi duit2 belanje semua kena jimat2. Mak pula pun benti kerja sebb nk jaga ayah kan. Saya mmg setiap mggu balik sebab nk teman g cuci darah. 2tahun juga saya jimat2 je belanje sbb nk mntak duit macam x sampi ati.sampaiiiiila sy kenal shaklee.

Kenal shaklee sebb nk mkn b complex je tapi nk jadi kan cerita sy mcm terpegun dgn marketing shaklee dan yg penting nk cri side income utk diri sendri. Kebetulan shaklee xpayah modal besar cume rm65 je dftr ahli dn boleh niaga. Seminggu jugk sy pk. Nk ke tak xnak.. jeng...jeng....

Akhirnyer bulan 4 2013 masa tu saya tinggal 1tahun lg nk abis study sy register ahli shaklee. Semangt ni stdy shaklee punyer produk2 pahamkan marketing. Bulan pertama saya slow sbb baru nk panas enjin. 

Pengorbanan yang saya buat time tu hanya saya yang rasa sush seng seorang student full time buat bisnes part time. Masa tu saya g kelas pun naek moto honda wave 100 je...wave 100 ni la saksi saya. Wave 100 ni la yg berbakti pada saya utk urusan2 pos brg2. Wah sekali pos berkotak2 saya buat trip sampi 4kali g pos barang. Maklum la moto kan paham2 jela bape bnyak je yg boleh isi dalam bakul tu.

Yang paling saya ingt la tiap kali saya perlu amek brg shaklee di branch saya perlu naek bas tambang dari parit raja ke kluang. Sampi kluang sy pnjam keta ayh ke johor bahru dan lepas amek brg saya akn pulg keta ayh di kluang dan saya pikul brg2 shaklee naek bas balik parit raJa. Penat lelah time tu mmg saya je yg rasa. Org lain xtaw betapa sy pent nk berdikari dan yang penting saya cari duit saya sendri sampi la saya mampu bagi duit kat mak ayh rm500 sebulan sepanjang 1tahun saya study tu. Mmg mak ayh pun nagis. Dan yang best saya da suruh ayh benti kerja dan duit belanje saya kasi bulan2.

Mak ayh mane yang x sedih tgk ank die masih stdy tapi boleh bagi masa utk cari side income... tapi tula yang saya buat. Saya akan stdy pada waktu malam dan siapkn segala tugasan pd belah mlm. Saya uruskan masa saya sebaik mungkin. Pada ketika saya rasa penat saya doa bnyk2 supaya DIA kuatkan semangatku dan permudahkan jalanku.

Cepat saja masa berlalu genap bulan 4 2014 genap la setahun saya join shaklee dan pendapatan saya setahun tu adalah melebihi rm19k ++. Syukurr. Dan yang paling best saya dapat beli kereta impian saya dengan nama sendri downpayment sendri dan yang pasti baru keluar dari plastik. Hasil sy saving dari duit bonus shaklee saya boleh beli kereta saya. Waktu tu pikir kereta ni la yang paling saya nak.. hihihi..alhamdulillah 2hari je hntr dokumen dan urusan bank hari ke 3 bank da call cakap loan saya proceed dan lulus... yeahhhhhh !!!!!! Gembira tak terkata sampi tido tak lena..hihihiihhi

Mana tak nyer benda diluar jangkaan dari saya join saja2 nk tmbh income tapi saya mampu buat mimpi menjadi kenyataan. Tu yang bagai x percaya. 2bulan sebelum habis study saya da dapat kereta impian saya buat masa tu la..kalo taye sekrg kereta impian saya mstila da berubah kan..hihihihi.. tapi memg unexpected saya dapat juga sebelum tamat study. Bangga kejap dengan diri saya. Hasil usaha penat lelah nampk juga hasil dan hasilnyer dpt saya kongsikan dgn mak ayh saya.

Tapi ada seorang individu selain mak ayah yang berada dibelakng saya yang sentiasa support saya.. terima kasih banyak2 kat dia. Sbb rm65 masa nk join shaklee tu saya pnjam duit die..hihihi.. masa tu wlaupun rm65 je tapi xde modal. Dan die sanggup bg rm65 dan die yang support saya sampai la sekrg. Tanpa die juga saya xkan merasa dan tak kan sekuat ni utk teruskan misi hidup berdikari.

Bulan 4 2014. Sama dgn birtday saya pulak tu...kebetulan semuanya maka keluar la JQA 653 dari kedai dengan lengkap bersampul plastik. Saya orang first yang drive memg rasa luar biasa sebab hasil titik peluh sendri. Segala tulang 4kerat saya kerah dan berhasil juga. Saya tahu saya study la pada masa tu tapi tula yang saya buat. Ibarat 2 in 1. Study + part time. Hasilnyer sangat awesommmeee. Jom saya belanja anda tgk gambar kereta saya sekeping. Sekeping je taw !!!! 


Anda diluar sana mahupun study lagi kalai amda yakin pada diri anda yang anda boleh pasti ANDA BOLEH !!! Keyakinam kunci utama saya. Dan selain tu impian dan angan2 la yamg mendorong sy trus kuat. Sampai sekrg monthly kereta saya masih menggunakan bonus shaklee. Segala utang termasuk kereta bil telepon streamxy ptptn semua dibayar menggunakan bonus shaklee. Syukur. Duit gaji da boleh saving lebih. 

Sebelum mulakan apa2 jua bidang anda perlu cakap SAYA BOLEH ! SAYA YAKIN ! 
INSYALLAH BERHASIL DAN HASILNYA MANIS

Itu la cerita STUDY VS PART TIME saya. 
Berdikari di atas kaki sendri lebih nikmat dan lebih manis bila impian yang anda nak tercapai

SEKIAN.....jumpa lagi di entry akan datang ☺


No comments:

Post a Comment